Reklamcılık ve pazarlama kollarında, reklam harcaması getirisi yani ROAS, reklam kampanyalarını ve reklam bütçelerini değerlendirirken en kıymetli pazarlama istatistiği faktörlerinden biridir. İşletmelerin kar marjlarını ve reklamlarını incelediğimizde, ROAS bu ehemmiyet sırasında kendini aşikâr etmektedir. Özetlemek gerekirse reklam karşılığında harcanan para ve elde edilen gelirin ölçülmesi durumuyla şekillenen kampanyalara ROAS denmektedir. Detaylı rehberimizle birlikte ROAS nedir ve nasıl hesaplanır öğrenelim.
ROAS Nedir?
ROAS, terimi Return on İsim Spend sözlerinin baş harflerinden oluşmaktadır. Türkçe karşılığı ise “Reklam Harcamalarının Getirisi“ olarak yer etmiştir. ROAS, gelir ölçümü sonucunda reklam harcamalarıyla karşılaştırılması ile reklam kampanyasının tesirli olup olmadığını gösteren istatistiktir.
ROAS, kısa periyodik kampanya, bağımsız kampanya, reklam kampanyası üzere yıllık bazında her türlü ölçümü yapmakta kullanılabilmektedir.
ROAS ile ROI Ortasındaki Farklar Nelerdir?
Her ikisi pazarlama ve işletme faaliyetlerinin finansal sonuçlarını ölçmek için göstergelerdir. Lakin ROAS ile ROI’yi birbirinden ayıran farklılıklar bulunmaktadır. Dönüşüm oranı optimizasyonu içerisinde yer alır.
ROAS hesaplamasında her para ünitesi başı ne kadar para getirdiğini gösterirken, ROI yatırımın ne kadar verimli olduğunu göstermektedir. ROI, yatırım getirileri ile birlikte yatırım maliyetini karşılaştırır ve o biçimde bir sonuç çıkarmaktadır. ROI hesabını bir örnekle anlatmak gerekirse:
ROI = (150.000 – 100.000) / 100.000 * 100 = %50
ROI = (Satış – Pazarlama Kampanyası) / Pazarlama Kampanyası x %100
ROAS ile ACOS Ortasındaki Farklar Nelerdir?
ACOS, reklam harcamalarına karşı gelen gelirin maliyetini ölçer. ACOS, reklam harcamalarının, elde edilen satışların yüzdesini temsil etmektedir.
Kısaca özetlemek gerekirse, ROAS, reklam harcamalarının getirisinin bir ölçüsüdür, ACOS ise reklam harcamalarının satış maliyetlerinin bir ölçüsüdür. Bedellerine nazaran ROAS yüksek olmalı ve ACOS düşük olmalıdır. ACOS hesabını örnekle anlatmak gerekirse:
ACOS = (1000 / 50000) x 100 = %20
ACOS = (Reklam Harcamaları / Satışlar) x 100
ROAS Hesaplaması Nasıl Yapılır?
ROAS hesabı yapmak, reklam stratejilerine yardım etmektedir. Kolay bir denklem ile birlikte reklam performansını yüzdesel olarak ölçülebilir. ROAS hesaplaması formülü ise şu formda yapılmaktadır:
ROAS = (Reklam Geliri / Reklam Maliyeti) x 100
ROAS için örnekle anlatmak gerekirse şu formda anlatabiliriz:
ROAS = 100.000 / 5.000
ROAS pahası bu ölçekte 20’dir. Yani her 1 ünitelik harcama sonucunda 20 ünitelik yarar elde edilmiştir. Yüzdelik oran için x100 devreye girmektedir. Bu da ROAS sonucunun %2000 olduğu manasına gelmektedir.
ROAS Neden Değerlidir?
ROAS, markaların oluşturduğu reklamlardan elde ettikleri karları hesaplamak için epey kullanışlı bir formül stratejisidir. Kampanyanın verimliliğine nazaran reklamlara taraf verdirebilir, kampanyanın beklentilerini belirlemeye yardımcı olabilecektir. Diğer bir tabirle erken KPI kategorisine girmektedir.
ROAS ve Marka Bilinirliği Ortasındaki Münasebet Nedir?
ROAS ile marka bilinirliği ortasındaki bağ direkt olarak ölçülememektedir. Lakin ROAS ile marka bilinirliği ortasında ilgi bulunmaktadır. Reklam kampanyaları ROAS için kıymetli olduğu kadar marka bilinirliği için de kıymetlidir. Ama ROAS ölçülebilir metriklerden oluşurken, marka bilinirliğinin rastgele bir metriği bulunmamaktadır.
Marka bilinirliğini öğrenmek için halka inmek ve form, anket üzere yollarla ölçümlenebilmektedir. Hasılı marka bilinirliği ve ROAS için hayli kıymetli ilişkiden oluşmaktadır, ancak marka bilinirliğini ölçmek daha dolaylı ve daha zordur.
ROAS Değerlerinize Nazaran Başarılı Mısınız?
ROAS bilgilerine bakıldığı vakit işletmelerin yüksek ROAS oranları almak istediği söylenebilir. ROAS oranının yüksek olması reklam başına gelen getirinin yüksek olması manasına gelmektedir. Ortalama ROAS oranı 2:1 olduğu vakit, bir markanın reklam harcamalarındaki her 1 ünite karşılığında 2 ünite getiri elde ettiği manasına gelir.
ROAS Ölçümlerine Yapılan Yanılgılar Nelerdir?
ROAS ölçümleri yaparken yapılan yanılgılar bulunmaktadır. Bu kusurlar kimi vakit büyük açıklara ve yanlış stratejileri düzeltmemekle birlikte gelişen gelir kaybına yol açabilmektedir. ROAS ölçümlerinde yapılan yanılgılar ise şu biçimde sıralanabilir:
- Hatalı Bilgi Toplaması Yapmak
- Kullanılan Kriterlerin Yanlış Seçilmesi
- Farklı Kanalların Karşılaştırılması
- Kampanya Müddetlerinin Farklı Olması
- Tedarik Zincirindeki Data Kaybı
- Hesaplamaların Yanlış Yapılması
- Yetersiz Bilgi Analizi
- Farklı Hedeflemelerin Karşılaştırılması
- Mevsimsel Değişkenlikler
- Pazarlama Gayretlerin Etkisizliği
Bu çeşit ölçümleme yanılgıları oluşabilmektedir. Unutmayın ki ROAS ve öteki ölçümleme tarzları yüksek derecede dikkat istemektedir.